20 kraadi külma ja auto ei lähe käima?


Siinkohal mõned nipid, kuidas hommikul ikkagi õigeks ajaks tööle jõuda. Esmalt kuus punkti, mida talvisel ajal autot käivitades jälgida:

 

1. Esiteks rakenda käsipidur, juhul kui see veel ei olnud rakendatud.
2. Seejärel lülita välja kõik voolutarbivad seadmed, ehk puhur, raadio, tuled, istmesoojendused jms. See tagab, et auto saab startides maksimaalselt käivitusvoolu.
3. Vajuta sidur põhja, võta käik välja ning jää siduripedaali hoidma. Siduri lahutamine vähendab käivitamisele kuluvat koormust.
4. Keera süüde sisse, kuid ära veel käivita. Bensiinimootorite puhul hakkab tööle bensiinipump ning diiselmootorite puhul eelsüüteküünlad. Diiselmootori puhul ära mootorit enne käivita, kui eelsüüteküünalde märgutuli on kustunud. Vanematel autodel võib eelsüüteküünlaid igaks juhuks enne käivitamist mitu korda aktiveerida.
5. Viies punkt, käivita starter. Kui auto ei käivitu esimese 10-15 sekundi jooksul, siis lõpeta käiamine ning lase starteril jahtuda. Kui mootor läheb korraks käima, kuid sureb seejärel koheselt välja, vajuta järgmisel käivitamisel gaasipedaali.
6. Kui auto läheb käima, siis vabasta gaasipedaal. Külma mootoriga auto töötab alguses kõrgematel pööretel, kuid soojenedes peaks pöörded normaliseeruma.

 

Kindlasti ei tohiks kohe alustada sõitu. Külmalt on auto õli paks, seega ei õlita nii hästi ning suurendab mootorile avalduvat koormust. Säärane tegevus lõhub mootorit. Et talvel olla kindlam, et auto ikka hommikuti tööle läheb, võib investeerida mootori- ning salongieelsoojendussüsteemidesse. Kindlasti soovitame enne talve vahetada autol õli, sest puhtam õli aitab mootoril kergemini käivituda. Diiselautode puhul võib käivitamise puhul kasu olla sellest, kui eelsüüteküünlad ära vahetada. Samuti aitab korralik aku. Kui aku on tühjaks jooksnud, aga laadimiseks ei ole enam aega, tuleb kasutada käivitusjuhtmeid. Muidugi autot saab ka käima lükata, kuid alati ei ole see parim variant (ohtlik keset liiklust ning võib-olla auto rattad ei haaku teega piisavalt, et üldse käima minna). Sageli autoomanikud, aga ei tea kuidas õigesti juhtmeid ehk “krokodille” kasutada.

 

Abiks spikker:
1. Pargi autod nii, et juhtmed ulataks ühe auto akult teisele probleemideta. Mõlemad autod peaks olema välja lülitatud ning käigukang neutraalasendis.
2. Klemmide ühendamisel tuleks käituda järgmiselt. Kõigepealt ühenda käivitusjuhe täis akuga auto plusspoolusega, seejärel tühja auto plusspoolusega. Tüüpiliselt on autodel plussklemm märgitud punasega, seega on ka käivitusjuhtmetega mõistlik jälgida sama skeemi. Samuti jälgi et juhtmed ei jääks liikuvate osade vahele (rihmad, rullikud jne).
3. Seejärel ühenda must käivitusjuhe laetud akuga auto aku miinuspoolusega ning peale seda tühja auto miinusklemmi või metallist autoraamiga.
4. Seejärel käivita täis akuga abistav auto ning lase sellel minut või paar käia. See tagab, et tühi aku saab enne käivitamist veidi laadida ning käivitamine on efektiivsem.
5. Proovi käivitada tühja akuga auto. Käivitamisel kindlasti jälgi kõiki ülaltoodud punkte.
6. Kui auto ei käivitu, siis proovi mõne minuti möödudes uuesti. Kui aga auto läheb käima, ühenda kaablid lahti täpselt vastupidises järjekorras. See tähendab, et kõigepealt lahti must käivitusjuhe miinuspoolustelt ning seejärel punane plusspoolustelt.

 

Mõne auto aku ei asu mootoriruumis või pagasnikus, tuleb ilmselt juhtmed ühendada käivitusklemmidega, mis on enamikel juhtudel ikkagi mootoriruumi toodud. Kui auto, mida aidatakse läheb käima, ei tohiks sellel kindlasti koheselt gaasi põhja vajutada. Pöörete tõstmine suurendab pinget ning voolu hulka, mis võib auto elektroonikasüsteemi kahjustada. Kauaaegne ebaõnnestunud katsete hulk võib tühjaks tõmmata ka laetud töötava auto aku. Sellisel puhul peaks kaaluma varianti, et ilmselt ei ole asi akus ning auto lähimasse töökotta pukseerida.